Afleiding hoe zit het en wat is

Over afleiding in het verkeer is de enige informatie die op diverse media verteld/geschreven wordt, samengevat oorzaak – gevolg.
Het gaat dan om het gevolg van de oorzaak afleiding.
Maar wat is afleiding en hoe ontstaat afleiding in het verkeer, daar gaat het niet over.

Tot nu…

Afleiding is misplaatste aandacht of aandacht voor het verkeerde.
Vaak wordt er een definitie gebruikt die afleiding typeert als een verschuiving van de aandacht weg van de handelingen die heel belangrijk zijn voor een veilige uitoefening van de rijtaak en verkeerstaak naar een andere activiteit.

Hoe begint het?
Afleiding begint met de term aandachtsresidu.

Wat is aandachtsresidu?
Aandachtsresidu is wat er in hoofd achterblijft na een reactie. In je brein borrelt het er lustig op los.
Na ieder Appbericht of email blijft er iets achter. Een vervolgstap die je moet doen. Een nieuw idee wat je moet uitzoeken. Het is ook het gevoel dat een vriend of collega jou schoffeert. Als jij dan slecht kan loslaten, stapelen deze gedachten zich op tot een grote brei. Dan krijg jij constant de verkeerde gedachte op de verkeerde plek. Hierdoor kan nooit iets helemaal je volledige aandacht hebben.

Hoe gaat het verder?
Aandachtsresidu doe jij als je switcht van de rijtaak en of verkeerstaak naar bijvoorbeeld het sturen van een WhatsApp bericht maar vervolgens ben jij nog in je hoofd bezig met de rijtaak en of verkeerstaak.
Aandachtsresidu is het kernpunt om te snappen hoe je brein in je hoofd werkt en om grip te krijgen op focus en daarmee ook op stress en productiviteit.
Nog een voorbeeld:
Stel je bent bezig met het autorijden en je bent een 150 meter verwijdert van een druk kruispunt.
Je rijdt gemiddeld een 50 km per uur. Dat houdt in dat je 14 meter per seconde rijdt. Je bent dan over 11 seconden bij het drukke kruispunt.
Precies op dat moment krijg jij een kort, klein of wat voor appje ook van een goede vriend of vriendin.
Daar staat in: “zullen we even bellen, want ik heb iets wat ik tegen je wil zeggen”.
Klein en kort berichtje, wat misschien maar vijf seconden kost om te antwoorden.
Gedachte is dan ach kost maar vijf seconden om te antwoorden.
Doe ik gelijk, dan is het maar weer klaar en hoef ik er niet meer om te denken.
En is ook de vriend en vriendin, blij met het antwoord op de vraag. Super.

Maar het is niet de tijd die de hoofdrol speelt als je een appje gaat beantwoorden, tussendoor.
In dit geval tijdens het autorijden!
Het is het verlies van hersencapaciteit. Dit is de kern waar het omgaat.
Iedere keer als je wisselt met je aandacht, van het autorijden naar bijvoorbeeld je telefoon, worden je hersenen letterlijk in tweeën gesplitst.
Een deel van je hoofd gaat zich bezighouden met het beantwoorden van de vraag, in dit geval een Whatsappje.
Terwijl gelijktijdig het andere deel van je hoofd eerst nog moet loskomen van de voorgaande taak, het autorijden. Oftewel een deel van je aandacht blijft hangen bij het autorijden waar je mee bezig was. Na een kort Whatsappje tussendoor ga je weer door met de oorspronkelijke taak. Ook daar gebeurt exact hetzelfde. Een deel van je hoofd moet achterhalen, waar was ik ook alweer gebleven?
Terwijl het andere deel van je hoofd letterlijk nog moet loskomen van het kleine appje.
Concreet betekent dit dat je IQ tijdelijk tien punten lager is.
Ter vergelijking, een hele nacht niet slapen komt op hetzelfde neer.
Slaapgebrek betekent dus hetzelfde als IQ-verlies.
Als je wel eens slecht geslapen hebt, dan weet je wel wat dat doet met je hoofd. Het bizarre is dus dat dat al gebeurt op het moment dat je een hele kleine wisseling maakt.
Oftewel, de strekking, als je wisselt ben je af.
Concreet betekent dat, tien punten IQ-verlies.
Dat je gewoon trager bent.
Je bent gewoon minder snel.
Maar het betekent dus ook dat je meer fouten maakt.
Meer fouten dat resulteert er gewoon in dat je meer risico’s neemt.

Een ander aspect wordt niet zo vaak belicht, maar is misschien belangrijk om daar even bij stil te staan: Het verhoogt je stress gigantisch.
Iedere keer dat jij wisselt met je aandacht, komt er een stofje vrij in je hoofd.
Dat stofje heet cortisol, misschien ken je dat.
Dat stofje houdt onder andere in dat er gewoon heel veel, eigenlijk stress vrijkomt.
Het wordt ook het stresshormoon genoemd.

Tot slot:
Nu nog even voor de helderheid en duidelijkheid wat afleiding gecombineerd met snelheid doet als je tijdens het rijden je laat afleiden.
Je reactietijd als aandachtige automobilist is 1 seconde. Ben jij afgeleid dan reageer je heel wat trager.
Het genoemde bericht eerder in dit artikel, leidt je minimaal 3 seconden af. Dus alleen het bericht lezen en verwerken in je hoofd. Wil je ook nog antwoorden dan komen daar nog meer seconden bij.
We houden het voor nu even bij de 3 seconden. Je rijdt door en je bent afgeleid, dan ben jij in drie seconden bij een snelheid van:
30 kilometer per uur 24 meter verder.
50 kilometer per uur 42 meter verder.
70 kilometer per uur 60 meter verder.
90 kilometer per uur 75 meter verder.
120 kilometer per uur 99 meter verder.

Bezint eer je begint…….

Auteursrecht